دنیای آشپزی
آشپزی

 

پیتزای ایتالیایی

 

 

مواد لازم برای خمیر:

 


آب

نیم لیتر

آرد سفید

1 کیلو

مایه‌ی خمیر

3 تا 5 گرم

نمک

10 تا 15 گرم

 

 

 

مواد لازم برای سس:

 


کنسرو گوجه فرنگی

یک قوطی یا به همان مقدار گوجه تازه

پیاز

یک عدد

سیر

دو پر

 

 

 

مواد لازم برای روی پیتزا:

 



پنیر پیتزا موزارلا

به مقدار لازم

قارچ

به مقدار لازم

ژامبون

به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

در این روش مدت تهیه خمیر بسیار طولانی تر می‌شود دلیل این کار مصرف کمتر مایه خمیر است. در این روش برای تهیه خمیر آب را تا 30 درجه گرم کنید و مایه خمیر را در آن حل کنید، نمک بزنید، ماشین همزن را به کار بیندازید و با افزودن کم کم آرد به آن هم بزنید تا خمیر آماده شود. در این کار عجله نکنید بگذارید خمیر خوب هم بخورد و خوب ورز داده شود پس از آماده شدن خمیر روی آنرا با پلاستیک بپوشانید و آنرا تا پنج شش ساعت به حال خود رها کنید. زمانی خمیر آماده است که حجم آن دوبرابر شده باشد.

 

 

وقتی خمیر آماده شد روی میز آشپزخانه مقداری آرد بریزید و خمیر را روی آن برگردانید، آنرا به هفت قسمت مساوی تقسیم کنید و با آنها گلوله‌هایی درست کنید،مقداری آرد روی میز بریزید و چانه‌های خمیر را روی آرد روی میز بچینید. روی آنها را با پلاستیک بپوشانید و برای 15 تا 20 دقیقه به حال خود رها کنید. در این مدت وقت دارید مواد دیگر روی پیتزا را آماده کنید.

 

 

برای تهیه سوس یک قوطی کنسرو گوجه فرنگی یا به همان مقدار گوجه تازه پوست کنده را با ماشین هم زن آشپزخانه خوب خورد کنید تا به صورت مایع درآید. نمک و فلفل بزنید. یک پیاز و دو پر سیر را هم پوست بکنید و در ماشین آشپزخانه خوب خورد کنید. مقدار روغن در ماهی تابه بریزید و اول کمی پیاز و سیر را در آن سرخ کنید نیازی نیست پیاز داغ بگیرید یعنی نیازی نیست پیاز زیاد سرخ بشود همین که دو سه دقیقه روی آتش ملایم قرار بگیرد کافی است.

  

بعد از آن گوجه‌های خورد شده را در آن بریزید مقدار یک قاشق سوپخوری اویشن بیفزاید، اگر ریحان هم در اختیار دارید مقداری هم ریحان تازه خورد شده به آن بیفزاید و آنرا روی آتش ملایم قرار بدهید بگذارید مایع از حالت مایع در آید و سوس سفت شود البته نه به آن اندازه که زیاد سفت شود. سوس را می‌توانید به سلیقه خود به روش‌های دیگر هم درست کنید این فقط یک نمونه آن بود.

 

برای مخلفات روی پیتزا هم بستگی به نوع پیتزایی که می‌خواهید درست کنید مواد آنرا آماده کنید. یک نوع آنرا برای نمونه توضیح می‌دهم.

  

مقدرای قارچ را بشویید و آنها را به صورتی ورق ورق کنید که ضخامت آن از سه میلیمتر بیشتر نشود. مقداری ژامبون را هم خورد کنید

 

 

برای آماده کردن پیتزا اول خمیر را بوسیله دست روی میز کمی پهن کنید سپس آنرا از روی میز بردارید و بوسیله دست پهن کنید هرچه این نان نازک تر شود نتیجه بهتر می‌شود، معمولا من آنرا تا دو میلیمتر نازک می‌کنم. برای خمیرچانه‌های توضیح داده شده قطر خمیر پیتزای آماده شده معمولا 25 تا 30 سانتیمتر باید بشود.

  

پس از آماده شدن خمیر اول مقداری از سوس را روی آن بریزید و با ته قاشق روی آن پخش کنید و همه سطح آنرا بپوشانید. سپس پنیر پیتزا را که رنده کرده‌اید روی خمیر بریزید و روی پنیر هم مقداری قارچ و ژامبون بریزید. معمولا دوتا دوتا آماده میکنند و می‌گذارند قبل از در فر قرار دادن کمی بمانند بعد آنها را توی فر می‌گذارنذ. فر باید بسیار گرم باشد .

 

معمولا 270 درجه به بالا بستگی دارد به فر شما تا چند درجه قابل گرم کردن باشد. . پیتزا را روی سینی فر قرار بدهید و داخل فر بگذارید.

  

برای پختن پیتزا‌ها آنها را در کف فر قرار بدهید چون مهمترین قسمت پیتزا خمیر آن است که باید خوب پخته شود. وقتی نان پیتزا برشته شد پیتزا آماده است.اگر دقت کرده باشید پیتزاهایی که بوسیله آشپزهای ایتالیایی درست می‌شود حتی قسمتی از کناره‌های خمیر پیتزا سوخته است. پس دقت کنید خمیر پیتزای شما خوب برشته شده باشد

   

نکته:پنیر پیتزا موزارلا (Mozarella)، یا هر نوع پنیر پیتزا که دوست دارید

پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:طرز تهیه پیتزا ایتالیایی , :: 20:14 :: نويسنده : amazon

 

 

آش رشته

 

 

مواد لازم ( برای 4 نفر ) :

 

 

رشته مخصوص آش

400 گرم

سبزی آش ( تره - جعفری - اسفناج - شوید - گشنیز )

1 كیلو

نخود و لوبیا و عدس ( مجموﻋﺄ به مقدار مساوی )

450 گرم

نعناع خشك

 

4 قاشق یا نعناع تازه 200 گرم

پیاز

4 عدد متوسط

كشك ساییده غلیظ

2 لیوان

آرد

2 قاشق

روغن

به میزان لازم

نمك و فلفل

به مقدار كافی

 

  

طرز تهیه:

 

حبوبات را از قبل خیس می كنیم. سپس آنها را با پیاز سرخ كرده ( كه ممكن است كمی زردچوبه به آن زده باشیم ) می گذاریم كاﻤﻸ بپزد. بعد سبزی را تمیز و خرد می كنیم و داخل حبوبات پخته شده می ریزیم و می گذاریم سبزی ها هم بپزند.

 

سپس دو قاشق سوپ خوری آرد را در كمی آب سرد حل می كنیم و داخل آش می ریزیم و مرﺘﺒﺄ هم می زنیم. رشته را در آش می ریزیم ومی گذاریم آهسته بپزد، ولی رشته نباید خرد شود. نمك و فلفل و زردچوبه را هم اضافه می كنیم. سعی كنید نمك را با احتیاط در آش بریزید، چون كشك اصولاً شور است. بعد آش را از روی شعله بر می داریم و با كشك مخلوط می كنیم . سپس در سوپخوری می ریزیم و روی آن را با كمی كشك ساده و پیاز سرخ كرده و نعناع داغ ( و در صورت دلخواه سیر داغ ) تزیین می كنیم .

پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:طرز تهیه آش رشته , :: 20:12 :: نويسنده : amazon

نکاتی کلیدی برای پخت سالم ترین و خوشمزه ترین کباب ها

نکاتی کلیدی برای پخت سالم ترین و خوشمزه ترین کباب ها

بیشتر خانواده های ایرانی به بیرون رفتن علاقه زیادی دارند، رفتن به طبیعت و درست کردن غذاهایی مانند کباب است اما اینکه بهترین، سالم ترین و خوشمزه ترین روش برای پخت انواع کباب چیست، سوالی است که در ادامه با اشاره به نکته هایی کوتاه و کاربردی به آن پاسخ خواهیم داد ...


● گوشت کبابی را طعم دار کنید
اولین قدم برای طبخ کبابی خوشمزه این است که گوشت کبابی را از ۳-۴ ساعت قبل از پخت با بهترین روش طعم دار کنید. جوجه را می توان با ترکیبی از گلپر، روغن زیتون، زعفران، فلفل سیاه، سرکه سیب، پودر خردل و نمک مزه دار کرد.
برای مزه دار کردن گوشت قرمز هم باید ابتدا فیله های گوشت را با پشت چاقو کمی بکوبید تا نرم شوند، سپس آنها را داخل مخلوطی از روغن کنجد، فلفل قرمز و نمک قرار دهید. ماهی کبابی را هم می توان با کمی سرکه یا آبلیموی تازه به همراه نمک، پودر سیر، پودر فلفل سیاه، روغن زیتون و زعفران مزه دار کرد.

● کباب را خشک نکنید
برای پیشگیری از خشک شدن جوجه کباب، باید گوشت را با پوست کباب کنید تا هم چربی زیر پوست باعث خوشمزه تر شدن جوجه شود و هم جلوی خشک شدن گوشت را بگیرد. کباب کردن ماهی با پوستش هم از خشک شدن آن پیشگیری می کند. در مورد گوشت قرمز هم اگر آن را با روغن کنجد فراوان از چند ساعت قبل مزه دار کرده باشید، دیگر نباید نگران خشک شدن آن هنگام کباب کردن بشوید.

● کباب ها را در فویل بپیچید
یکی از نگرانی هایی که همواره در مورد مصرف گوشت های کبابی وجود دارد، احتمال سرطان زا بودن آنها در اثر استفاده از زغال برای پختشان است. خیلی ها معتقدند مصرف بیش از حد کباب، به خصوص قسمت های سوخته و سیاهی که حالت کربنی پیدا کرده است، می تواند سرطان زا باشد. هرچند چنین ادعاهایی هنوز به اثبات نرسیده اما احتیاط شرط عقل است.
شما می توانید سیخ های کباب و جوجه کباب را پیش از قرار دادن روی منقل و زغال، داخل فویل بپیچید و سپس آنها را در برابر حرارت زغال قرار دهید. با این کار، هم از خشک شدن و سوختن گوشت ها پیشگیری می کنید و هم کبابی سالم، آبدار و خوشمزه خواهید داشت. ضمن اینکه با این روش عطر و طعم خوشایند کباب زغالی را هم حس خواهید کرد.

 اصل سالم سازی را رعایت کنید
پیچیدن کباب ها در فویل، یکی از راه های تهیه سالم کباب بود اما اگر فویل نداشتیم، چه?کار کنیم؟ خیلی ساده یک سینی استیل یا یک ورق فلزی بدون رنگ، سبک و تمیز را روی منقل یا باربیکیوی پر از زغال داغ قرار دهید و سیخ های کباب را داخل سینی یا برگه فلزی بگذارید. با این روش از برخورد مستقیم دود زغال با گوشت ها پیشگیری می کنید و در عین حال یک کباب زغالی خوشمزه و نرم هم خواهید داشت.

● ارزش تغذیه ای کباب را بالا ببرید
یکی از راه های افزایش ارزش تغذیه ای کباب این است که آن را با سبزی های رنگی مختلف میل کنید. برای این کار می توانید در کنار هر یک سیخ کباب، یک سیخ از سبزی هایی شامل فلفل دلمه ای رنگی، گوجه فرنگی، قارچ و هویجی که کمی هم حرارت دیده ، استفاده کنید. بد نیست بدانید میزان دسترسی کاروتنوییدهای هویج، گوجه فرنگی و لیکوپن گوجه فرنگی در اثر حرارت دیدن افزایش پیدا می کند. مصرف پیاز خام و آبلیمو در کنار کباب هم می تواند میزان ویتامین C دریافتی شما را بالا ببرد.

 سالاد، سبزی را همراه کنید
سالاد و سبزی های دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج، شاهی یا تره در کنار یک لیوان شربت آبلیموی کم شیرین یا آب پرتقال می توانند از بهترین همراهان کباب باشند. این سبزی ها و آبمیوه ها سرشار از ویتامین C هستند و به جذب بهتر آهن گوشت کمک می کنند. آنتی اکسیدان های فراوان موجود در کرفس تازه، آب کرفس، گل کلم و کلم بروکلی هم می توانند ارزش تغذیه ای سفره غذایی تان را به مراتب بیشتر کنند.

 از سیخ های استاندارد استفاده کنید
برای اطمینان از سلامت کباب ها بهتر است از سیخ های استاندارد فلزی استفاده کنید. اگر می خواهید از سیخ های چوبی برای کباب کردن جوجه یا ماهی کمک بگیرید، بهتر است که سیخ های چوبی بسته بندی و دارای نشان استاندارد بخرید و پیش از به سیخ کشیدن گوشت ها هم حتما سیخ را کمی چرب کنید تا گوشت ها به آن نچسبند یا خود سیخ در اثر حرارت دیدن، نسوزد. نکته دیگر اینکه به هیچ عنوان از چوب درختان موجود در طبیعت برای کباب کردن گوشت استفاده نکنید زیرا نمی توانید چوب درختان سمی و غیرسمی را از هم تشخیص بدهید.

● گوشت های کبابی را نازک ببرید
معمولا مدت زمان پخت گوشت در روش کبابی پایین است و امکان خام ماندن بخش های مرکزی آن با این روش بالاست. به همین دلیل توصیه می شود گوشت های کبابی را بسیار نازک ببرید و در صورت امکان برش هایی بر سطح گوشت ها بزنید تا مرکز آنها هم به خوبی پخته شوند. در ضمن، بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های انگلی یا مسمومیت از مصرف کباب های نیم پز و آبدار خودداری کنید.

● گوشت را در دمای مناسب نگهدارید
یکی از مهم ترین نکته ها در تهیه کباب که متاسفانه بیشتر خانواده ها به آن اهمیتی نمی دهند، نگهداری گوشت خام در دمای مناسب تا پیش از کباب کردن آن است. شما باید گوشت کبابی را حداکثر در دمای ۶ تا ۸ درجه سانتی گراد بالای صفر نگهداری کنید زیرا نگهداری گوشت در دمای بالای ۸ درجه بیشتر از ۲ ساعت باعث فساد گوشت خواهد شد.

 

 

انار پلوی خوشمزه برای شب یلدا

انار پلو خوشمزه و جدید برای دوستداران انار می‌باشد، با درست کردن این پلو مزه ای جدید و جالب از مخلوط انار، کشمش و پسته را تجربه می‌کنید.

هر خانواده ایرانى در هر جایى به سبک آداب و رسوم نیاکان خود براى یلدا شام تهیه مى‌کند. شام یلدا معمولاً یکى از خوش خوراک‌ترین غذا‌هاى اقوام مختلف است.
غذای اصلی این شب، خورشت فسنجان است. اما در برخی استان‌ها غذاهای دیگری هم رایج است. در شمال ایران گیلانى‌ها یا سبزى پلو درست مى‌کنند یا ترشى تره و در کنار آن سرسفره غذا ماهى سفید و یا ماهى دودى مى‌گذارند.
اما در شیراز غذاى ویژه سفره یلدا هویج پلو است. شیرازى‌ها معمولاً براى شب یلدا سفره پهن مى‌کنند. کنار غذا انواع تنقلات مربوط به یلدا را بر سرسفره مى‌گذارند.

مواد لازم برای 4 نفر:

 برنج  2 پیمانه
 انار دانه شده  یک و نیم پیمانه
 خلال پسته  یک سوم پیمانه
 گشنیز تازه خرد شده  یک پیمانه
 پودر تخم گشنیز یک قاشق مربا‌خوری
کشمش پلویی نصف پیمانه
زعفران به مقدار لازم


طرز تهیه انار پلو برای شب یلدا :
* برنج را با آب و نمک خیس کرده، سپس به روش معمول آبکش کنید.
* مابقی مواد لازم را با یکدیگر مخلوط کرده و هنگام دم کردن برنج، یک ردیف برنج ریخته، یک ردیف مخلوط انار و همینطور ادامه دهید تا آخر و نهایتا اجازه دهید برنج دم بکشد.

پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب: انار پلوی خوشمزه برای شب یلدا, :: 20:4 :: نويسنده : amazon

طرز تهیه سوپ چغندر (لبو)

 

مواد لازم :

 چغندر رنده شده  ۱پیمانه
 روغن مایع  ۳ قاشق سوپخوری
 سرکه  ۲ قاشق سوپخوری
 هویج رنده شده  نصف پیمانه
 سیب زمینی رنده شده  نصف پیمانه
قرص عصاره مرغ ۲عدد
آب جوش به میزان لازم
رشته سوپی ۱/۴ پیمانه
خامه به دلخواه
نمک و فلفل به دلخواه


طرز تهیه سوپ چغندر :
چغندر را به همراه روغن مایه تفت دهید . سپس به ترتیب سرکه ، هویج و سیب زمینی را اضافه کندی . بعد قرص های عصاره مرغ را به همراه آب به مواد اضافه کرده و اجازه دهید تا همه مواد با هم جوشیده و پخته شود .
در آخر رشته سوپی را اضافه کرده و در موقع سرو روی خامه بریزید .

پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب: طرز تهیه سوپ چغندر (لبو), :: 19:49 :: نويسنده : amazon

تزئين سبزي خوردن

 

 

وقتي روي سفره غذا يك ظرف پر از سبزي‌هاي تازه و باطراوات مي‌گذاريد، نه تنها كساني كه دور سفره نشسته‌اند اشتهاي بيشتري پيدا مي‌كنند بلكه با رنگ سبز و قرمز سبزي خوردن هم ظاهر بسيار زيبايي به سفره غذا مي‌بخشيد. البته، اگر فقط چند دقيقه‌اي وقت بگذاريد و سبزي‌ها را زيباتر داخل ظرف بچينيد، بدون شك ميز و سفره‌اي زيباتر هم خواهيد داشت.



براي اين كار مي‌توانيد پيازچه و تربچه‌ها را به شكلي ديگر تزئين كنيد و داخل ظرف قرار دهيد؛ مي‌توانيد قسمت سفيد رنگ پيازچه‌هايي را كه شسته و پاك كرده‌ايد، به كمك يك چاقوي تيز، شش برش بزنيد؛ براي اين كار بهتر است نوك چاقو را داخل ساقه پيازچه فرو كنيد و به سمت بالا بكشيد.


سپس آنها را درون ظرفي پر از آب بگذاريد تا بعد از مدتي پرهاي پيازچه باز شده و ظاهري مانند گل مريم پيدا كند.

همچنين تربچه را هم مي‌توانيد به اشكال مختلف تزئين كنيد و در ظرف قرار دهيد. براي اين كار تربچه‌هاي يك اندازه، گرد و قرمز رنگ را انتخاب كنيد. حالا مي‌توانيد ترب‌ها را به قسمت‌هاي مختلف تقسيم كرده و آنها را چند برش بزنيد تا ظاهر زيبايي پيدا كند كه البته اين كار ساده‌ترين شيوه تزئين است.


يكي ديگر از شيوه‌هاي تزئين اين است كه سر و ته تربچه را بكنيد و چهار طرف آن را برش دهيد؛ به طوري‌كه قسمت وسط ترب، به شكل مربع دربيايد. پس از ايجاد اين برش‌ها هم بايد تربچه را داخل ظرف آب بگذاريد تا كاملا از هم باز شود.


همچنين اگر دوست داشته باشيد تربچه‌ها را به شكل موش درآوريد، نبايد دم تربچه‌ها را هنگام پاك كردن بكنيد و دور بريزيد؛ چراكه موش‌تان بايد دم داشته باشد! حالا از يك تربچه ديگر، دو حلقه خيلي نازك براي گوش موش برش دهيد و جدا كنيد.


دو برش هم بالاي تربچه‌اي كه قرار است شبيه موش شود، بزنيد. سپس، گوش‌ها را داخل اين برش‌ها قرار دهيد تا موش‌تان كامل شود. براي درست كردن چشم‌هاي موش هم مي‌توانيد پوست روي تربچه را به اندازه يك دايره كوچك بكنيد تا دايره سفيد، چشم‌هاي موش‌تان شود.

پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب: تزئين سبزي خوردن, :: 19:47 :: نويسنده : amazon

 روش تهیه لبو و شلغم در مایکروفر

 

 

پخت سبزی‌جات به صورت بدون آب یا کم آب، ویتامین‌ها و مواد مغذی درون آن‌ها را تا میزان زیادی حفظ می‌کند.

مواد لازم :

چغندر: یک کیلو

آب: نصف پیمانه

شکر: به میزان دلخواه

طرز تهیه لبو:

چغندرها را شسته و تمیز کرده و به صورت حلقه‌ای برش دهید. اگر بخواهید درسته پخته شوند، با چاقو در قسمت‌های مختلف هر یک از آنها شکاف‌های عمیق ایجاد کرده سپس آن را در ظرف مناسبی قرار داده و رویش شکر بپاشید. و آب را نیز افزوده و ظرف را با درپوش به مدت 30- 25 دقیقه با درجه حداکثر 900 وات یا 100% در دستگاه قرار دهید.

در این مدت یک بار چغندرها را زیر و رو کنید.

نکته:

بهتر است درپوش ظرف را کمی باز بگذارید تا مانع از سر رفتن آب آن شود.

با توجه به نوع چغندر ممکن است زمان پخت آن کمی بیشتر شود.


****
طرز پخت شلغم با ماکروویو

مواد لازم

شلغم: یک کیلو

طرز تهیه شلغم:

شلغم‌ها را شسته و آن را درسته در ظرف قرار دهید و با چاقو شکاف‌های عمقی در آنها ایجاد کنید، نیازی به اضافه کردن آب نیست. ظرف را با درپوش به مدت 20- 15 دقیقه با درجه حداکثر 100%یا 900 وات در دستگاه گذاشته در این فاصله یک بار شلغم‌ها را زیر و روکنید.

می‌توان به شلغم‌های پخته در موقع مصرف یک قاشق غذاخوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نیز اضافه کرد.

نکته:

چغندرها بعد از پخت بسیار خوش رنگ می‌باشند و از آب آن می‌توان در تهیه بعضی از سس‌ها و خورش‌ها استفاده کرد.

 

پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب: روش تهیه لبو و شلغم در مایکروفر, :: 14:59 :: نويسنده : amazon

 

 

برای اینکه بدانید چطور می توانید یک خورشت فسنجان خوشمزه و لذیذ و البته بسیار خوشرنگ داشته باشید بهتر است به جز مواد لازمی که برای پخت یک خورشت فسنجان لازم است دو ماده ی مقوی دیگر را نیز اضافه کنید. اول برای خوش طعم شدن آن به نسبت مقدار مغز گردوی خورشت، یک سوم هم مغز پسته ی آسیاب شده بیفزایید که با این ماده ی مغذی طعم خورشتتان لذیذ تر شود و اما جهت خوشرنگ تر شدن (که البته در بهبود طعم هم بی تاثیر نیست )باز هم به نسبت میزان خورشت مثلا برای چهار نفر دوعدد شکلات تمام کاکائویی را بعداز اضافه کردن رب انار در خورشت بیندازید و پس از حل شدن، خوب با مواد مخلوط کنید و بعد بگذارید خورشتتان خوب جا بیفتد با این روش شما هم طعم خیلی خوبی به خورشتتان داده اید و هم در کنار بعضی از رب انارهایی که زیاد خورشت را خوشرنگ نمی کنند می توانید رنگ قهوه ای خوشرنگی به خورشتتان بدهید کما اینکه شیرینی این شکلاتها می تواند در ملس کردن مزه ی این غذا تاثیر داشته باشد.      
نکته : به جای شکلاتهای بسته بندی شده می توانید از شکلاتهای تخته ای که در تمام لوازم قنادی یافت می شود استفاده نمایید.

پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:راز ,خوشرنگ , خوشمزه تر شدن ,خورشت, فسنجان, :: 14:57 :: نويسنده : amazon
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش امدید
آرشيو وبلاگ
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 77
بازدید کل : 20601
تعداد مطالب : 20
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1